Monday 17 October 2011

Ceburi perniagaan bernilai tinggi

ORANG ramai mengunjungi Ekspo Halal Fiesta Malaysia 2011 di PWTC yang akan berakhir hari ini.

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Usahawan bumiputera disaran mempelopori bidang-bidang perniagaan bernilai tinggi seperti nanoteknologi, bioteknologi, dan teknologi maklumat bagi melonjakkan lagi kemampuan mereka bersaing di pasaran terbuka.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, buat masa ini minat usahawan bumiputera untuk menceburi perniagaan dalam bidang tersebut masih rendah walaupun ramai menyedari ia memberi pulangan tinggi.

"Saya mengharapkan usahawan bumiputera menceburi bidang-bidang baru yang bernilai tinggi kerana sehingga kini penglibatan usahawan bumiputera dalam bidang seperti nanoteknologi, bioteknologi dan teknologi maklumat masih rendah," katanya semasa berucap pada majlis makan malam gala Halfest dan Anugerah Usahawan Mara (AURA) 2011 di sini, malam ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Mara, Datuk Seri Idris Jusoh.
Anugerah AURA menawarkan lima kategori meliputi Usahawan Korporat, Tekno Usahawan, Usahawan Pembuatan, Usahawan Peruncitan dan Usahawan Wibawa.

Kategori Usahawan Korporat yang menawarkan wang tunai RM30,000 beserta plak dan sijil dimenangi oleh syarikat Nor Alfa Holding Sdn. Bhd.

Sementara bagi kategori Tekno Usahawan dimenangi oleh Mysysnet Sdn. Bhd.; Usahawan Pembuatan (Pearl Haya Sdn. Bhd); Usahawan Peruncitan (Oli Collection Sdn. Bhd.) dan Usahawan Wibawa (Adhwa Enterprise).

Masing-masing menerima wang tunai RM20,000.
Halfest diadakan buat julung kali bermula 12 Oktober lepas dan akan berakhir esok. Ekspo selama lima hari itu menyaksikan lebih 600 ruang pameran dibuka membabitkan usahawan industri kecil, sederhana dan syarikat besar yang mempunyai sijil halal mempamerkan produk masing-masing.

Ia merupakan sebuah ekspo pesta halal yang diwujudkan untuk memperkukuh dan merangsang industri halal tempatan sebelum melangkah ke pasaran global.

Dalam pada itu, Mohd. Shafie menyeru kepada Mara dan agensi kerajaan lain supaya mempergiatkan lagi usaha membangunkan masyarakat bumiputera yang masih ketinggalan jauh berbanding pencapaian kaum lain dalam aspek ekonomi.

Katanya, sehingga kini, laporan yang dikeluarkan Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MTEN) menunjukkan 40 peratus isu rumah di Malaysia berpendapatan di bawah RM1,500 sebulan dan daripada jumlah tersebut, 70 peratus adalah golongan bumiputera.

No comments:

Post a Comment