Saturday 15 October 2011

15,000 dijangka kunjungi pameran kerjaya UMP

Orang ramai mula mengunjungi Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Universiti Malaysia Pahang yang bermula di Kuantan, semalam.

KUANTAN 14 Okt. - Lebih 15,000 pengunjung dijangka menghadiri Karnival Kerjaya dan Keusahawanan anjuran Universiti Malaysia Pahang (UMP) selama tiga hari bermula hari ini di pusat beli-belah Berjaya Megamall, di sini.

Program dengan kerjasama Jabatan Tenaga Kerja (JTK) negeri itu menawarkan pelbagai peluang pekerjaan kepada bakal graduan dan orang ramai di samping ceramah kerjaya dan keusahawanan.

Penolong Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UMP, Prof. Dr. Yusserrie Zainudin berkata, penganjuran karnival itu merupakan usaha universiti membantu bakal graduan meneroka peluang pekerjaan.

"Selain itu, bakal graduan juga mampu berkongsi maklumat mengenai peluang untuk menjadi usahawan berjaya dengan mendapatkan pendedahan dalam dunia perniagaan," katanya di sini hari ini.

Menurut beliau, pada karnival tersebut, sebanyak 1,000 peluang pekerjaan ditawarkan membabitkan hampir 50 syarikat termasuk dari luar negara.

''Antara syarikat terkemuka yang menawarkan peluang kerja adalah Isuzu Hicom Malaysia Sdn. Bhd., Hicom Automotive Manufacturers Sdn. Bhd., Malaysia Airport (Niaga) Sdn. Bhd., Bukit Gambang Resort City, KFC Holding (M) Berhad, Latifle Sdn. Bhd., dan Rangkaian Delima Plantation Sdn. Bhd.," ujarnya.

Katanya, pada karnival tersebut, mereka yang ingin mencari pekerjaan dinasihatkan membawa dokumen berkaitan kerana beberapa syarikat terlibat menyediakan proses temu duga secara terbuka di situ.

Sementara itu, pengarah program, Calvin Lee Weng Leong berkata, selain pameran kerjaya, pelbagai aktiviti menarik turut disediakan kepada pengunjung sepanjang karnival berlangsung.

No comments:

Post a Comment