Saturday 15 October 2011

Kendali Kedai Rakyat 1Malaysia

Oleh HASHNAN ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 14 Okt. – Kabinet hari ini bersetuju memberi peluang kepada orang ramai yang berminat untuk mengendalikan Kedai Rakyat 1Malaysia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan itu dibuat selepas kerajaan menerima banyak permintaan daripada orang ramai yang berminat untuk menjalankan perniagaan tersebut.

“Cuma syarat-syarat dan panduan pengurusannya kita akan tentu sebulan lagi kerana kita baru sahaja mendapat persetujuan daripada Jemaah Menteri,” katanya pada sidang akhbar Pelancaran Program Francais Komuniti di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Ismail Sabri berkata, soal modal, kos pengubahsuaian dan lain-lain yang berkaitan akan ditanggung sepenuhnya oleh mereka yang berminat itu.

Katanya, kerajaan hanya memberi kebenaran untuk menggunakan logo Kedai Rakyat.
“Mereka yang memiliki kedai runcit kini mempunyai dua pilihan iaitu menukarkan sepenuhnya atau menempatkan satu rak khas untuk menjual produk Kedai Rakyat.

“Ini kerana, Kedai Rakyat mempunyai 250 jenis produk dan mungkin mereka perlu hanya 50 jenis dan atas sebab itu, tidak perlu buka atau menukar kepada Kedai Rakyat sepenuhnya,” katanya.

Sementara itu, mengenai Program Francais Komuniti, beliau berkata, program terbabit akan memberi peluang kepada usahawan atau peniaga berskala kecil untuk terlibat dalam perniagaan francais.

Katanya, bagi program tersebut, sebanyak 14 buah syarikat bersetuju untuk menjadi francaisor.
“Fokus kita lebih kepada peniaga kecil dengan pinjaman kecil, bersesuaian dengan dana yang diperuntukkan di bawah Skim Pinjaman Kecil yang had maksimumnya adalah RM50,000.

“Untuk itu, siri penerangan dan promosi akan dilaksanakan di seluruh negara dengan lokasinya sekitar taman perumahan, dewan orang ramai, kampung, Felda dan flat,” katanya.

No comments:

Post a Comment