Saturday 15 October 2011

Bahagia berkahwin muda


PERBEZAAN usia sebanyak 10 tahun merupakan antara sebab yang membawa kepada kerukunan rumah tangga Den Wahab dan Nora Tamam.

Den Wahab atau nama sebenarnya Zaharudin Abd. Wahab, 48, mendirikan mahligai bahagia bersama Norassikin Bustamam atau Nora Tamam, 38, ketika Nora baru sahaja memasuki usia 18 tahun.

Ada orang berpendapat jika isteri terlalu muda, mereka sukar hendak dikawal kerana si isteri masih belum puas bersuka ria bersama kawan-kawan.

Tetapi berbeza bagi Nora kerana selepas berkahwin, seluruh kehidupannya hanya untuk suami, anak-anak dan keluarga. Kehidupan remaja ditinggalkan kerana baginya rumah tangga adalah segala-galanya.

Pendapat Den pula, berkahwin dengan Nora yang terlalu muda ketika itu memudahkannya untuk mendidik Nora. Berbanding dengan isteri yang sebaya, mungkin sukar sedikit kerana masing-masing merasakan diri mereka sudah cukup bagus.

Kedua-duanya bertemu buat kali pertama di satu lokasi penggambaran drama Keruh di Muara di Kelantan. Namun pada masa itu, baik Den mahupun Nora tidak menaruh apa-apa perasaan.

Namun kata Den, selepas habis penggambaran dan balik ke Kuala Lumpur, dia terasa seperti kehilangan sesuatu. Den kemudian bertemu Nora dan mereka mula berkenal rapat.

Empat bulan selepas itu, mereka bertunang dan enam bulan kemudian mereka diijabkabulkan iaitu pada 17 Ogos 1991.

Den yang berasal dari Kampung Datuk Keramat berkata, semasa melamar Nora, dia sendiri yang menyatakan hasratnya itu kepada Pak Tamam (bapa Nora) yang terkejut kerana menyangka Den sekadar mahu main-main.

Menurut Nora pula, sikap Den yang bertanggungjawab terhadap ibu dan adik beradiknya memikat hatinya. Semasa di lokasi penggambaran, setiap hari Den tidak akan lupa menelefon ibunya untuk bertanya khabar.

''Sikap tanggungjawabnya itu terbawa-bawa sehingga sekarang kepada dirinya dan anak-anak dan saya rasa selamat,'' ujar Nora yang merupakan anak sulung daripada enam beradik.

Perkahwinan yang dibina selama 20 tahun ini dikurniakan lima orang cahaya mata, iaitu Nurzahira Natasha, 19, yang kini menuntut di KLIUC, Batrisyia Balqis, 16, Farah Ismahani, 13, Danish Haikal, sembilan tahun dan Haziq Ikram, lapan tahun.

Mengenai cabaran yang dihadapi pada awal perkahwinan, ujar Nora, itu adalah adat perkahwinan namun segalanya dapat diatasi.

''Selepas berkahwin, kami terus tinggal bersama mentua. Den anak kesembilan daripada 10 beradik. Saya banyak belajar dengan mentua cara menyesuaikan diri, makanan yang disukai oleh Den dan sebagainya.

Contohnya makanan yang mesti ada setiap hari dan disukai oleh Den ialah sambal lado. Saya pun sudah pakar membuat sambal ini yang wajib ada setiap kali hendak makan nasi.

''Kami masih lagi mengamalkan rutin biasa setiap hari daripada mula berkahwin dahulu sehingga sekarang. Contohnya apabila suami hendak keluar rumah, saya akan mencium tangan dan kedua-dua pipinya. Ada juga kawan-kawan yang cemburu tetapi benda yang baik apa salahnya dijadikan rutin.

''Sebagai ketua keluarga pula, Den bijak menyelesaikan sebarang masalah supaya tidak berpanjangan dan biasanya dia yang banyak beralah dan bertolak ansur. Sebagai seorang artis dan usahawan, masanya tidak terbatas dan saya perlu memahami setiap situasi. Dalam hal ini, saya menjadikan ibu bapa saya sebagai contoh,'' kata Nora lagi.

Bagi lebih mengeratkan hubungan suami isteri, seminggu sekali apabila anak-anak sudah tidur, mereka akan keluar pergi makan-makan, menonton wayang atau bersiar-siar melihat keindahan kota.

Den dan Nora juga tidak pernah lupa hari-hari penting seperti hari jadi mereka dan anak-anak, ulang tahun perkahwinan, hari ibu, hari bapa dan sebagainya.

''Kami latih anak-anak untuk mengingati hari-hari penting ini dan menyuruh mereka mengucapkan selamat kepada yang menyambutnya atau membeli kek dan hadiah. Dengan cara ini kemesraan akan lebih terjalin di dalam keluarga,'' jelas Den pula yang menerbitkan drama bersiri Beret Hijau sebanyak 13 siri melalui syarikatnya sendiri, Global Network Entertainment.

Den juga kini sedang sibuk dengan persiapan persembahan teater komedi berjudul Mail Lambung yang akan dipentaskan di Istana Budaya pada Mac tahun depan.

No comments:

Post a Comment