Saturday 15 October 2011

Latih usahawan: AIM cadang tubuh akademi usahawan


10/10/2011 12:14pm

TEMERLOH 10 Okt – Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) merancang menubuhkan sebuah akademi usahawan untuk melatih usahawan niaga yang dilahirkan oleh agensi berkenaan.

Pengerusi AIM, Datuk Amir Hamzah Ahmad berkata, akademi tersebut akan memberi latihan serta kursus yang lebih bersistematik agar dapat melahirkan usahawan AIM yang maju serta berdaya saing.

Setakat ini, AIM berjaya melahirkan lebih 200,000 usahawan dan 20 usahawan jutawan, katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata, walaupun sebahagian besar mereka kini berjaya menjalankan perniagaan dengan modal permulaan RM2,000, tetapi langkah yang lebih tegas dan komprehensif perlu dilakukan supaya mereka lebih maju dan mencapai matlamat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai usahawan.

Peruntukan RM100 juta kepada AIM yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pembentangan Bajet 2012 Jumaat lepas membolehkan lebih ramai golongan miskin daripada kaum Melayu, Cina dan India membuat pinjaman untuk menjalankan perniagaan masing-masing, katanya. – Bernama

No comments:

Post a Comment