Monday 24 October 2011

RM20j majukan industri kraf

MUSA Aman (dua dari kiri) bertanya sesuatu kepada Harman Mohammad
mengenai satu ukiran kayu di Dewan Masyarakat Tawau, kelmarin.

TAWAU 23 Okt. – Kerajaan negeri akan terus komited membangunkan industri kraf tangan di negeri ini dengan memanfaatkan peruntukan RM20 juta yang disalurkan oleh kerajaan Persekutuan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, industri itu akan dipastikan dapat bergerak seiring dengan hala tuju negeri yang memfokuskan kepada sektor pertanian, pembuatan dan pelancongan.

“Bagi mencapai hasrat itu, kerajaan kini giat membina Pusat Kraftangan Sabah di Keningau di bawah Koridor Pembangunan Sabah (SDC).”

“Apabila pusat itu siap kelak ia bakal menjadi pusat pemprosesan dan pengumpulan kraf tangan berteknologi terkini yang berkualiti secara lebih efisien,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Karnival Kraftangan Peringkat Zon Pantai Timur Selatan anjuran Kumpulan Yayasan Sabah di Dewan Masyarakat Tawau di sini, semalam.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulabayan, Datuk Harman Mohammad.

Tambah Musa, kerajaan juga giat memajukan program pembangunan usahawan kraf tangan di bawah konsep Satu Daerah Satu Industri yang bermatlamat melahirkan lebih ramai usahawan dan meningkatkan nilai jualan produk kraf tangan.

Katanya, ia amat tepat memandangkan Sabah direkodkan sebagai negeri yang memiliki pengusaha kraf tangan paling ramai di negara ini iaitu 2,182 orang pada tahun lalu.

No comments:

Post a Comment