Wednesday 19 October 2011

Pinjaman rumah perlu lebih fleksibel


KUALA LUMPUR 17 Okt. - Pemaju hartanah, Allstones Group Asia Sdn. Bhd. meminta industri perbankan melihat kepada langkah-langkah pemberian pinjaman yang lebih fleksibel dan mesra bagi memastikan Skim Rumah Pertamaku berjaya.

Pengerusinya, KH Sim dalam satu kenyataan di sini berkata, institusi kewangan mungkin boleh mempertimbangkan penawaran faedah perkhidmatan pinjaman perumahan berbanding kaedah pembayaran ansuran yang diamalkan ketika ini.

Menurut beliau, skim tersebut merupakan satu inisiatif yang baik daripada kerajaan yang mana ia telah diperluaskan kepada rumah yang berharga maksimum RM400,000 berbanding RM200,000 sebelum ini.
Bagaimanapun, ia terhad kepada pembeli yang mempunyai pendapatan kurang RM3,000 sebulan yang mana pada dasarnya tidak layak untuk membeli rumah yang berharga sekitar RM300,000 hingga RM400,000.

" Inisiatif kerajaan ini adalah baik malah banyak pemaju-pemaju utama dijangka melancarkan rumah pada harga RM300,000 sehingga RM400,000 tetapi sayangnya, dengan pendapatan kurang RM3,000 sebulan, pembeli-pembeli masih belum berkelayakan untuk memiliki rumah pada harga itu.

" Jika golongan muda benar-benar mendapat manfaat daripada inisiatif ini, bank seharusnya mempertimbangkan untuk menawarkan faedah perkhidmatan pinjaman perumahan sahaja, ditambah dengan pelunasan secara sedikit demi sedikit mengikut peningkatan pendapatan pembeli berbanding apa yang diamalkan ketika ini iaitu pembayaran secara ansuran dan prinsipal bulanan," katanya,

Jelas Sim, jika kadar faedah perkhidmatan pinjaman perumahan ditawarkan, contohnya pada kadar lima peratus setahun bagi pinjaman RM200,000, pembeli hanya perlu membayar kira-kira RM917 sebulan.

Ia sekali gus membolehkan lebih ramai penduduk negara ini mampu membeli rumah yang lebih mahal dengan kemudahan-kemudahan pengangkutan awam sedia ada ataupun yang masih di dalam perancangan yang lebih dekat.

"Bank sepatutnya memperkenalkan faedah perkhidmatan ini hanya kepada pembeli pertama kali ataupun yang berpendapatan rendah berbanding kaedah yang diamalkan ketika ini, malah banyak negara sudah mengamalkan cara ini termasuklah Australia," katanya.

1 comment:

  1. Selamat datang ke Rebecca Firm Williams Loan

    BORANG PINJAMAN PELANGGAN

    pelanggan yang dihormati sekalian,

    Syarikat saya adalah bersedia untuk memberikan apa-apa jenis pinjaman pilihan anda dengan syarat anda boleh membayar kembali sebagai balasan. kadar pinjaman kami adalah fleksibel kerana kami memberi dana pinjaman kami pada kadar faedah 2%. Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memberi jaminan bahawa jika anda mengikuti langkah kami dengan prosedur langkah anda akan mendapat pinjaman anda diluluskan dan dipindahkan kepada anda.

    Kami tidak melampirkan yuran tersembunyi untuk program pinjaman. Kami mempunyai proses kita ikuti sebelum pinjaman anda boleh diluluskan dan dipindahkan kepada anda, jadi kami menasihatkan bahawa anda mengikuti langkah kami dengan prosedur langkah supaya transaksi pinjaman anda akan lengkap pada masa. Pastikan anda membalas mel anda pada masa supaya transaksi pinjaman anda tidak akan belum selesai.

    Sila isi borang permohonan pelanggan dan kembali kepada kami jika anda bersetuju dengan Terma / Syarat untuk membolehkan kami memulakan proses permohonan pinjaman anda.

    Berikut adalah borang permohonan pinjaman kami, berhati-hati mengisi maklumat anda untuk membolehkan kami meneruskan pemprosesan dana pinjaman.


    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN PELANGGAN


    PEMOHON NAMA: -.........................................

    ALAMAT KEDIAMAN:-......................................

    CITY: -............................................... ......

    NEGERI: -............................................... .....

    KEWARGANEGARAAN: -..............................................

    Zip / Postal Code: -..........................................

    TELEFON: -............................................... .

    TARIKH:-............................................... ......

    JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN: -....................................

    PINJAMAN TEMPOH: -............................................

    TUJUAN PINJAMAN: -..........................................

    PEKERJAAN: -...............................................

    STATUS PERKAHWINAN:-...........................................

    PENDAPATAN JUMLAH: -............................................

    PEKERJAAN: -.............................................. ..

    Permohonan pinjaman anda akan diluluskan secepat i sedang dilakukan dengan semua langkah-langkah yang perlu terlibat.

    Regards,

    Puan Rebecca

    ReplyDelete