Wednesday 19 October 2011

Operasi Agropolitan Februari ini


Oleh M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
PEKAN 18 Okt. – Pembinaan kemudahan untuk Projek Agropolitan Pekan di Kampung Tanjung Batu di sini dijangka siap sepenuhnya menjelang Februari tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Ishak Muhamad berkata, untuk itu, projek yang berteraskan aktiviti perladangan kelapa sawit tersebut dijangka bakal dimulakan kira-kira sebulan selepas segala kemudahan disiapkan.



“Pembinaan kawasan itu hampir 80 peratus siap dan dijangka kira-kira 200 orang akan dipilih menyertai program tersebut,” katanya ketika berucap pada Majlis Taklimat Projek Agropolitan kepada pemimpin setempat di sini, semalam.

Ishak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebar berkata, projek kedua di dalam kawasannya itu bakal dilengkapi dengan 213 buah rumah, tadika, surau dan dewan.



“Sebanyak 20 hektar tanah digunakan untuk kawasan penempatan manakala kawasan ladang kelapa sawit pula merangkumi kira-kira 1,000 hektar tanah,” katanya.

Tambahnya lagi, selain kelapa sawit sebagai aktiviti utama, terdapat juga aktiviti sampingan seperti penternakan burung walit, penanaman nanas dan juga penternakan ayam.

Beliau memberitahu, projek agropolitan ini merupakan salah satu projek kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk membela nasib rakyat yang tidak berkemampuan.

Katanya, beliau berharap pemimpin masyarakat di kawasan DUN Bebar supaya dapat mengenal pasti penduduk di kawasan mereka yang sesuai untuk dijadikan peserta projek ini.

No comments:

Post a Comment