Sunday 2 October 2011

Rupert Murdoch bayar pampasan
















LONDON 20 Sept. - Jutawan media, Rupert Murdoch akan membayar pampasan sebanyak dua juta pound (RM9.8 juta) kepada keluarga seorang remaja perempuan yang mati dibunuh, Milly Dowler.
Dowler, 13, merupakan antara mangsa penggodam telefon oleh akhbar tabloid, News of the World yang dimiliki Murdoch.

Selain pampasan itu, Murdoch juga akan menyerahkan sumbangan peribadi sebanyak sejuta pound (RM4.9 juta) kepada badan amal sebagai langkah penyelesaian terhadap kontroversi berkenaan.
Jurucakap News International semalam mengesahkan syarikat itu telah berunding dengan keluarga remaja terbabit berhubung pembayaran pampasan berkenaan.
Ogos lalu, News of the World telah ditamatkan operasinya selepas terlibat dalam skandal penggodaman telefon.

Akhbar tabloid mingguan Ahad itu juga mencetuskan kontroversi apabila bertindak mendapatkan khidmat penyiasat persendirian untuk menceroboh masuk ke dalam peti mel suara Dowler selepas dia dilaporkan hilang pada 2002.

Sementara itu, peguam kepada keluarga remaja tersebut, Mark Lewis berkata, Murdoch sendiri telah bertemu keluarga Dowler pada Julai lalu untuk meminta maaf atas apa yang telah dilakukan oleh akhbar tersebut.

''Beliau telah berulang kali memohon maaf,'' tambahnya.
Pada 2008, News International membayar pampasan sebanyak 425,000 pound (RM2,082,500) kepada Ketua Eksekutif Pertubuhan Pemain Bola Sepak Profesional (PFA), Gordon Taylor atas kontroversi yang sama.

Pada Mei lalu pula, bintang filem Sienna Miller memenangi 100,000 pound (RM490,000) bayaran pampasan bagi kes gangguan privasi oleh News of the World yang menggodam panggilan telefonnya. - AFP

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete